Dlaczego trzeba pić wodę?

Woman drinking water in summer sunlight

Od najmłodszych lat jesteśmy uczeni, że woda to życie. O ile bez jedzenia człowiek może przeżyć nawet tydzień, o tyle w przypadku braku płynów będzie to góra trzy dni. Chłodna woda i napoje są niezbędne w czasie upalnego lata, a ciepłe – rozgrzewają w zimie. Ale co właściwie daje naszemu organizmowi woda?

Właściwości wody

Bez zagłębiania się w dokładne wyliczenia składników mineralnych i ich wpływu na organizm, można wymienić następujące cechy wody: wspomaganie trawienia, regulacja temperatury ciała, pomoc w dostarczeniu składników odżywczych do komórek, rozpuszczanie, pomoc w wydalaniu z organizmu resztek przemiany materii, amortyzacja stawów, ochrona ważnych narządów. Woda powinna być spożywana przez dorosłego człowieka w ilości 2-2,5 l na dzień. Jednak nie dotyczy to tylko wody w stanie czystym, ale podciąga się pod tą ilość inne płyny, np. napoje, zupy, potrawy płynne, itp. Oczywiście w zależności od pory roku spożywa się płyny na ciepło lub zimno, a w gorących porach roku zapotrzebowanie na nie jest większe. Woda i napoje  pomagają w gaszeniu pragnienia, a także nasycają organizm, np. woda mineralna dostarcza składników odżywczych, a słodkie napoje cukru i jego pochodnych.

Fakty i mity na temat wody

W powszechnej opinii istnieje wiele mitów dotyczących spożywania wody, które nie mają jednak potwierdzenia w faktach. Według nich woda m.in. pomaga zachować poziom nawilżenia skóry. Nie należy jednak w to wierzyć. Za to oprócz wymienionych wcześniej zalet można dodać redukcję cholesterolu i dodanie energii, a także pomoc w zwalczaniu zmęczenia. Istnieją także napoje różnego rodzaju – od energetycznych po ziołowe – które mają odpowiedni wpływ na organizm.

water glass

Jak pić wodę?

Pomimo tego, ze pytanie wydaje się banalne, nie każdy pamięta o tym, że woda i napoje powinny być spożywane w małych ilościach, ale za to regularnie. Zgodnie ze starym powiedzeniem „co za dużo, to nie zdrowo”, nadmiar płynów może spowodować nieprawidłowe działanie mechanizmów trawienia, ponadto częściej wydala się je wraz z elektrolitami, co – paradoksalnie – prowadzić może do odwodnienia.

O tym, że woda i napoje są niezbędne, nie trzeba nikogo przekonywać. Warto jednak zapamiętać wspomniane powyżej zasady prawidłowego jej spowodowania, dzięki czemu zachowa się organizm w perfekcyjnej kondycji.